Trouwlocatie kiezen | Welke past het beste bij jullie?
Yes, jullie gaan trouwen. Spannend! Het begon met een geweldig aanzoek en nu eindelijk alle onderdelen invullen.
Wat een keuze, er is zoveel mogelijk.
Alleen al de datum heeft 365 opties in een jaar en dan nog de trouwlocatie kiezen. Pfffff er zijn zoveel mooie plekken. Laat staan de superieure bruidstaart, trouwfoto’s, de gastenlijst… Stiekem best wel een flink project. Maar weest gerust, het is jullie project.
Twee jaar geleden was mijn eigen bruiloft en ik dacht precies hetzelfde. Gelukkig kom je hier zonder kleerscheuren doorheen. Ik zou het zo elk jaar opnieuw willen doen. Wat een feest!
Kies eerst een trouwdatum
Kies als eerste een datum, dat is namelijk toch wel het belangrijkst. Dat maakt het plannen verder een stuk makkelijker. Tenzij je al weet welke locatie het gaat worden, dan zul je moeten kijken welke datum er nog beschikbaar is.
Hoe ziet jullie dag eruit? Romantisch, Summer Chique, alles roze, of juist lekker losjes, misschien wel juist wat stoerder. Vergeet niet; het is jullie dag, jullie wensen en jullie keuze hoe het gaat worden.
Het kiezen van de trouwlocatie is daarmee een super belangrijk onderdeel. Naast dat je er de hele dag bent en lekker “je ding” wilt kunnen doen, is het ook het decor voor de trouwfoto’s en/of de trouwvideo.
En geloof me: de locatie ga je zeker goed terugzien.
4 tips bij het kiezen van de juiste trouwlocatie
1. Denk aan jaargetijden
Wees realistisch in jullie verwachting in welke maand van het jaar de bruiloft gaat plaatsvinden. Winter, voorjaar, zomer, herfst… alle jaargetijden hebben hun pluspunten en minpunten. Kijk daarom goed of zowel de binnen als buiten opties jullie allebei bevallen.
Hoelang van te voren moet je doorgeven of de ceremonie binnen of buiten gaat zijn? Het kan zo zijn dat het morgen twijfelachtig wordt en het op de trouwdag ineens meevalt. Kun je dan nog besluiten om buiten te trouwen?
2. Denk in mogelijkheden
Denkt de locatie in mogelijkheden i.p.v. beperkingen? Wordt er geluisterd naar jullie wensen? Mag je het zelf versieren als jullie een tof thema hebben? Wanneer kan je die versiering al ophangen en ook belangrijk; wanneer moet deze weer weg zijn?
Het lijken misschien kleine details, maar kan een flinke impact hebben op het draaiboek. Laat staan de vrienden of ceremoniemeesters die deze taak op zich willen nemen.
Stel je hebt het geluk dat je een top zomerdag krijgt; is er dan ook wel genoeg schaduw voor alle gasten, want 30 graden in de zon is echt warm. Been There Done That.
3. Denk aan ruimte
Zijn alle ruimtes groot genoeg voor het aantal gasten dat jullie gaan uitnodigen? Met 25 daggasten zul je hier weinig moeite mee hebben, maar stel jullie willen 80 daggasten uitnodigen? Waar gaat het allemaal passen?
Gaat het ook passen in de feestruimte als jullie een feest gaan geven? Is er een ruimte te regelen waar je je even kan terugtrekken als je dat zou willen? Zijn er kinderen op de bruiloft en zo ja; hebben die misschien een eigen hoekje nodig?
Wanneer je voor het eerst een locatie binnenloopt zijn dit vragen waar je niet meteen als eerste aan zult denken aangezien je overdonderd wordt door de visuele indruk en het vriendelijke ontvangst.
Zeker iets om even bij stil te staan.
4. Luister naar je gevoel
Luister vooral goed naar je gevoel. Als de communicatie rondom vragen, de offerte, een extra bezoek brengen etc. al stroef loopt, dan kun je er al stiekem vanuit gaan dat de machine niet helemaal soepeltjes loopt.
Hoe wordt je ontvangen? Krijg je een fijn gevoel bij het zien van de ruimtes? Wanneer je door de ruimtes loopt; zie je het dan voor ogen dat jullie daar met alle familie en vrienden zijn?
Bonustip
Vraag naar de mogelijkheden rondom het “naar buiten” kunnen gaan in de avond. Waarom is dit zo belangrijk? Wanneer je vanuit de feestzaal makkelijk naar buiten kan, bijvoorbeeld naar een aangrenzend terras, dan is de kans erg groot dat de gasten deze weg vinden.
En wat is er gezelliger dan lekker met zijn allen buiten kletsen?
Super gezellig natuurlijk, maar wanneer je binnen een topfeest verwacht en helemaal los wil gaan op jaren ’90 knallers en een bruisende menigte voor je ziet, dan is het moeilijk om iedereen naar binnen te krijgen als ze eenmaal buiten staan.
Ik heb feesten gezien, die pas om 23:30 op gang kwamen. Hoe laat eindigde deze bruiloften… keurig om 00:30 zoals afgesproken. Een uurtje feest is zo voorbij. Enkel realiseer je je dan pas dat het te laat is en de hele avond buiten afspeelde.
De trouwlocatie: Het “decor” van jullie bruiloft
Jullie trouwlocatie is het decor voor de trouwfoto’s en/of trouwvideo. Denk eens rustig na over hoe jullie de foto’s voor jullie zien. Romantisch, chill, zomers, thematisch of stoer. Of misschien wel traditioneel. Wat betreft een chille en stoere fotografie stijl; daarmee kan ik jullie helpen.
Op de trouwdag stel ik mezelf op als één van de daggasten, maar dan degene die wel foto’s mag maken. Wat is het voordeel voor jullie? Op die manier verdwijn ik tussen de mensen en heb je juist foto’s van momenten die in het “heetst” van de strijd gebeuren.
Het grote voordeel is dat ik overal kan gaan en staan. Zowel jullie als de gasten verliezen mij compleet uit het oog en op die manier kan ik een tweede beleving voor jullie vastleggen.
Om meer over mij te weten te komen, klik op de Thomas knop en ontdek wie die staartmens met een camera is.
Ik geloof zelf in de kracht van de trouwdag en dat met de nadruk op DAG. Om die reden heb ik me ook gespecialiseerd in het vastleggen van hele bruiloften. Van A tot Z, Kop tot Staart, van Make-up tot Party Hardy.
Wil jij ook prachtige trouwfoto’s?
Met meer dan 440 bruiloften op de teller haal je een doorgewinterde trouwprofessional in huis voor een gegarandeerd onbezorgde bruiloft.
- Tijdloze trouwfoto’s
- In heel Nederland en daarbuiten 😉
- Onopvallende werkwijze
- Vrijblijvend kennismaken
- Al vanaf €1985